Cerimonia di conferimento del premio internazionale per la Fisica "Fondazione Sapienza Tomassoni-Chisesi"

Giovedì, 30 Gennaio, 2020 - 14:30

Giovedì 30 gennaio 2020 alle ore 14:30, presso l’aula “E. Amaldi” all’interno dell’edificio del Dipartimento di Fisica della Sapienza Università di Roma, avrà luogo la cerimonia di conferimento del premio internazionale per la Fisica “Fondazione Sapienza Tomassoni-Chisesi”. Ai saluti del direttore del Dipartimento di Fisica prof. Paolo Mataloni e ai saluti istituzionali del Prof. Mario Morcellini, in rappresentanza della Fondazione Sapienza, seguirà la premiazione dei vincitori: prof. Giulia Galli, professoressa di Ingegneria molecolare della famiglia Liew, professoressa di Chimica all’università di Chicago e scienziato senior presso il laboratorio nazionale Argonne e il prof. Alexander Szameit, professore di Fisica all’università di Rostock in Germania.

La cerimonia proseguirà con il seminario della Prof. Giulia Galli:
"Light-activated matter: from sustainability to quantum information science"
We discuss several results of first principles, quantum mechanical calculations aimed at understanding and predicting light-activated processes in condensed matter. Our objective is to tackle two outstanding challenges: designing sustainable materials to efficiently capture solar energy and enable technologies deployable in both developed and developing countries, and inventing materials to build novel sensors and computers, to move in earnest into the quantum information age.

A seguire ci sarà il seminario del prof. Alexander Szameit:
"Topological Photonics"
In the context of photonics, topology has emerged as an abstract, yet surprisingly powerful, new paradigm for controlling the flow of light. As such, it holds great promise for a wide range of advanced applications, from scatter-free routing and switching of light along arbitrary three-dimensional trajectories to long-distance transmission of slow-light waves. In my talk, I will present an introduction to topology in photonics, with a particular focus on our work on the implementation of photonic Floquet topological insulators. The purpose is to review these and other recent developments, to discuss potential applications and to stimulate new conceptual ideas.